Majgull Axelsson: Nem vagyok Miriam
A holokauszt szó hallatán azonnal a zsidóüldözések jutnak eszünkbe, pedig a táborokban nemcsak ők voltak. Gyakran elfelejtjük, hogy a romákat és a politikai elítélteket is idehozták, hogy ugyanúgy vagy még rosszabbul bánjanak velük, mint a zsidókkal. Majgull Axelsson segít emlékezni a többi áldozatra is.A Nem vagyok Miriam főszereplője egy nyolcvanöt éves roma nő, Miriam, vagyis Malika, aki túlélte Auschwitzot, majd Ravensbrücköt, ahová roma származása miatt került. Amikor Ravensbrückbe szállítják, egy verekedésben elszakadt a kabátja, és hogy ne verjék meg emiatt az őrök, egy halott nőről levette a sajátját, ezzel pedig megkapta a számát és az életét is. Miriam lesz belőle, egy németországi zsidó nő, aki így túlélte a tábort és a felszabadításkor Svédországba került a Vöröskeresztes vonattal. A romák még a táborokban is a legutolsók voltak a rangsorban, mindenki beléjük rúgott, ha tehette. A háború végét nagyon kevesen érték meg, a kirekesztettek között is perifériára szorultak, Malikaként szinte nulla lett volna az esélye a túlélésre.
Miriam gyorsan rájött, hogy csak úgy maradhat életben, ha nem tudja meg senki a származását, majd amikor végre Svédországban letelepedhetett és családot alapíthatott, hét évtizeden keresztül őrizte a titkát. A régi életét, mely az álmaiban, a gyermekdalokban, néhány roma szóban újra és újra előbukkant, hiába próbálta elnyomni magában. Emiatt a kettős élet miatt folyamatos rettegésben élt, nehogy valaki felismerje, vagy leleplezze őt, mert akkor kiutasították volna az országból, a családja pedig ellene fordult volna. Szabad lett, de közben mégsem, mert a hazugságok börtönébe került. Fizikailag ugyan nem bántotta senki, de lelkileg annál több sebet szerzett az évek alatt.
Bár a történet fiktív, rengeteg valós esemény, társadalmi probléma megtalálható benne. Például a jönköpingi cigányzavargások 1963-ban, vagy az 1914 és 1954 közötti beutazási tilalom, mellyel a romákat sújtották. Az alárendelt nők helyzetére a 60-as években vagy például az a kötelező társadalmi elvárás, hogy az átélt borzalmakkal a túlélő ne terhelje a környezetét. Miriam maga is bevallja, hogy ha vitába fordult volna egy családi ebéd, akkor gyorsan elterelte valamivel a szót, ha kellett, megalázkodott, nem engedte a konfliktust kibontakozni, nehogy a felszínre kerüljön valami más is. Amint végre szembe tud nézni a múltjával, és ki tudja mondani, ki nem ő (még nem azt, hogy ki is ő valójában), attól kezdve a családban sem a villámhárító és békebíró szerepét tölti, hanem bártan felvállalja a véleményét és rámutat a hibákra, megoldást javasol. Hatalmas jellemfejlődésen megy keresztül.
Majgull Axelsson célja, hogy nemcsak a svédek, hanem mindenki nézzen szembe a múlttal. A szőnyeg alá söprésnek vége, ki kell mondani az igazat. Évtizedekig elhallgattak előlünk mindent, mert ezt tartotta illendőnek – nem beszélni róla. Sem erről, sem a problémákról. Családok szenvedtek ettől a nagy csendtől, amelyet képtelenek voltak a túlélők áttörni. Nem tudtak megszólalni, elmesélni az átélt szörnyűségeket és ezzel elkezdeni a feldolgozás folyamatát. A társadalmi elvárások azonban ezt megakadályozták, ezt a kollektív hallgatást kell legyőznie mindenkinek az írónő szerint. Erre jó például, hogy a németek átfogó kutatásokat indítottak a témával kapcsolatban vagy, hogy az egykori táborok a mai napig látogathatók. Ezzel egyfajta diskurzust indítanak be, amely megakadályozza, hogy a jövőben az antiszemitizmus újra erőre kapjon.
A regény elgondolkodtató, mélyebb összefüggéseket tár fel. Nehéz téma, mégis a stílusa miatt olvastatja magát. Ajánlom mindenkinek, aki a holokauszttal kapcsolatban szeretne egy igényes, valós eseményeken alapuló könyvet olvasni.
PAE
Megjelenés: 2018-05-04
méret: 200 mm x 125 mm x 50 mm