A 20. századi esztétika és zenefilozófia alapműve
Esztétikai és zenefilozófiai alapmű jelent meg a Rózsavölgyi és Társa Kiadó gondozásában. Theodor W. Adorno a frankfurti iskola elveit alkalmazza a művészet, elsősorban a zene jelenségeire.A könyv a szerző amerikai emigrációs évei (1940-1948) alatt íródott: egyszerre tartalmaz szakavatott és artisztikus elemzéseket konkrét zeneszerzési technikákról és művekről, felhoz izgalmas, általános esztétikai kérdéseket, művészet-hermeneutikai problémákat úgy, hogy mindezt az észkritika és a felvilágosodás dialektikus történelmi folyamatának összefüggéseibe ágyazza.
Adorno szemében a zene a társadalmi igazság és hamisság hordozója: „a művészet formái pontosabban jegyzik fel az emberiség történelmét, mint a dokumentumok”, állítja. A szépség helyére a műalkotás igazságtartalma lép – a mű így képes kognitív funkció ellátására. A művészet alakzatai saját logikájukat követve válnak a társadalmi igazságok (mint a szubjektum helyzete vagy a hatalmi struktúrák) megjelenítőivé – de sohasem a vulgármarxista értelemben vett közvetlen visszaadásává, tükrévé. A szerző mindezt a 20. század eleji zenei avantgárd történésein, s különösen Arnold Schönberg és Igor Stravinsky művészetén keresztül gondolja bemutathatónak.
Adorno életművének e meghatározó darabja mindeddig fájdalmasan hiányzott a magyar könyvkultúrából, s talán ez is hozzájárult ahhoz, hogy a magyar olvasóközönség előtt még ma is alig ismert a 20. század legnagyobb hatású zenefilozófusa. Az új zene filozófiájának megjelentetésével a magyar könyvkiadás régi, nagy adósságát törleszti.
Adorno szerint „a művészet formái pontosabban jegyzik fel az emberiség történelmét, mint a dokumentumok.”
Kép: thecharnelhouse.org
Megjelenés: 2017-12-15
méret: 140 mm x 220 mm
Megjelenés: -0001-11-30