Ne olvasni tanítsd, csak olvass neki!
Sok szülő már egészen kicsi korában elkezdi a gyermekét olvasni, írni tanítani. Tatyana Chernigovskaya pszichológus és neurológus szerint azonban ennél nagyobb hibát nem is követhetne el. Hogy miért?
„Egy 2 éves gyereket hiába kínozunk azzal, hogy olvasni tanítsuk, hiszen az agy ezen területe még fejletlen ebben a korban.” – Tatyana Chernigovskaya / Fotó: webstage.bg
A hangsúly a finommotorika fejlesztésén van
A szakember szerint:
„A gyerekek számára nagyon fontos, hogy minden szükséges információt a maga idejében kapjanak meg, ezzel figyelve az életkori sajátosságokra. Ezért a felelőtlenségért egyetlen dolgot okolhatunk: a szülői hiúságot, mellyel mintegy rátelepszenek a gyerekre.”
Egy 2-3 éves gyerek esetében a fő hangsúly a finommotorika fejlesztésén van, azaz a kéz finom mozdulatait kell fejleszteni elsősorban. Ezt megtehetjük azáltal, hogy gyurmát adunk a gyerek kezébe, megtanítjuk az ollóval farigcsálni, apró játékokat, gyöngyöket válogatni.
Ha mindezt nem tesszük, és nem fejlesszük kellőképpen a finommotorikát, később a beszéd fejlődésben okozhat gondot. Hihetetlennek tűnhet, de ezek a banális tevékenységek sokkal célzottabban hozzájárulnak a gyerek fejlődéséhez, mint ha ebben a korban olvasni tanítanánk őket.
Tanulás helyett a szülő olvasson
Ellenben a közös olvasásnak számtalan előnye van. Egyrészt erősíti a szülő gyerek kapcsolatot, sőt azok a gyerekek, akiknek naponta 4-5 könyvet olvasnak a szüleik 1,4 millióval több szót hallanak, ezáltal hihehetetlen előnyre tesznek szert, szemben azokkal, akiknek nem mesélnek. De a mesék fejlesztik a memóriát, empatikusabbá tesznek, ráadásul a koncentrációt is fejlesztik.
H. Nagy Ilka