Keresztutak I. és II. kötet
Kiadó: 21. Század Kiadó
ISBN: 9789635681075
Megjelenés: 2021-10-15 16:00:00
méret: 210 mm x 149 mm x 58 mm
Dupla kötetes kiadás
A chicagói Hildebrandt család keresztúthoz érkezett.
A családapa, Russ - aki mellesleg lelkipásztor - kész rá, hogy kitörjön a házasságából, amelyet örömtelennek érez - hacsak nem előzi meg a kitörésben leleményes és labilis felesége, Marion. 1971-ben járunk, egy nappal szenteste előtt.
Legidősebb fiuk, Clem hazajön az egyetemről - feltüzelte idealizmusa, és olyan döntést hozott, amelynek hallatán apja összeroppan. Húga, Becky régóta az egyik legnépszerűbb lány volt a gimnáziumban, de most az ellenkultúra kerítette hatalmába. Perry öccsüknek elege lett abból, hogy füvet kell árulnia ahhoz, hogy füvezhessen, és megfogadja: megjavul. A család minden egyes tagja szabadulni próbál valamitől, de ehhez a többieknek is lesz egy-két szava.
Jonathan Franzen korunk egyik legkiválóbb regényírója - mindig családregények szerzőjeként jellemzik, de valójában ez a könyve, a Keresztutak az első, amelyben tényleg mindvégig egy család története áll a középpontban.
A Keresztutak egy trilógia első könyve. A Minden mitológia kulcsa címet viselő regényfolyam három nemzedék életének foglalata, és egészen napjainkig eljutva jeleníti meg társadalmunkat, kultúránkat.
A trilógia első kötete önmagában is kerek egész, amely a Hildebrandt család életén keresztül mutatja be elmúlt ötven évünk politikai, szellemi és társadalmi mozgásait, és azok előzményeit.
Franzen könyvének karakterei egyszerre életteliek és mélyek - amit kezünkben tartunk, egy szédítően precíz és átfogó tabló.
"Franzen fontos értékeket tesz könyvei témájává, ebben az esetben a család, az önmagunk, az Isten és a haza iránt érzett felelősség kérdéskörét, miközben sikerül szereplői érzelmi világának mélyére hatolnia, és úgy mutatja be vágyaikat, kétségeiket, hogy az nyomban beszippantja az olvasót. Letehetetlenül izgalmas regény... olykor megterhelő, máskor váratlanul felemelő - egyszóval remekbe szabott." - Kirkus
"Nagyszabású, mesteri kép az Egyesült Államokban az 1970-es évek elején lezajlott kulturális változásokról... Franzennek kivételes tehetsége van rá, hogy lebilincselő izgalmassággal ábrázolja a kényelmetlen emberi kapcsolatokat. Ellenállhatatlan." - Publishers Weekly Ki mondta, hogy a nagyregények ideje lejárt? Hiába szajkózták ezt sokáig a posztmodern károgók, akik a történet és a nyelv felrobbantásában hittek, akiket az irodalom dekonstrukciója éltetett, ha a 2000-es években jött valaki, és bebizonyította, hogy a történet igenis fontos. A nagyregények korszaka pedig újra beköszönhet, és elhozhat egyfajta irodalmi paradigmaváltást az olvasók legnagyobb örömére.
Jonathan Franzen 2001-es, Javítások című regénye óta már semmi nem lesz ugyanolyan az irodalomban, mint azelőtt volt. Szerencsére. Még akkor is, ha a nagyrealista regények megidézésével az író egyfajta korszerűtlenséget változtatott ismét korszerűvé. A kisvárosok Amerikája, a szétbomló családi kapcsolatok, a széteső szexualitás és az addig megszokott társadalmi rend erkölcsi és gazdasági eróziója persze ismerős lehet már Updike-tól – bizonyos értelemben Franzen az ő nyomdokaiba lép. Franzen azonban trükkösebben bánik a jellemrajzzal és a perspektívával. A többgenerációs családregények alkotója úgy használja a horizontot, mint egy rafinált prizmát: újabb és újabb tereket nyit a történelmi és családi emlékezetben. Mintha egy önmagát mindig másképp sokszorozó szellemi horizontot hozna létre.
Jellemábrázolása is ravasz, hiszen nem elégszik meg egy vázlattal, egy silány gipszmásolattal, ő eleven szobrokat hoz létre: karakterei körüljárhatók, sőt bejárhatók. Észre sem vesszük, és már bennük vagyunk, az ő fejükkel gondolkodunk. Franzen könyveinek olvasása során egyszerre vagyunk mindenki. Az esendő ember megannyi létspektrumát mutatja be, annyira részletesen, annyira bőr alá menően, hogy szinte fáj, amikor magunkra ismerünk. Márpedig mindegyik karakterében magunkra ismerünk.
Az új nemzedék legtehetségesebb tagjának tartott Jonathan Franzen titka nem csak ezekben rejlik: a csodálatosan részletesen és mélyre menően megszerkesztett, nagy ívű szövegek más kincseket is rejtegetnek.
Jonathan Franzennek van véleménye a politikáról, a gazdasági, társadalmi változásokról és a klímaváltozásról is – e véleményét pedig nem rejti véka alá: szereplői már azáltal kritikát fogalmaznak meg, hogy nemcsak saját érzelmi ketrecükben vergődnek, hanem a társadalmi struktúra széthulló és rosszul újraépülő börtönében.
Hibakereső regényeiben a diagnózis megfogalmazásában jelöli meg feladatát, ami azért hatalmas vállalás, mert manapság a társadalmi rendszerek nemhogy a tünetek kezeléséig, de sokszor a betegség felismeréséig sem jutnak el.
Legújabb regénye a hetvenes években játszódik, és szintén társadalmi betegségeket mutat be: a társadalom, a vallás, a házasság, a mentális egészség romlékonyságát, rothadását. A középpontban a Hildebrandt család tagjai állnak, melynek két legidősebb tagja, kvázi vezetője pont úgy viselkedik, mintha maguk is irányításra szorulnának. Mintha ők lennének a kamasz gyerekek, akik lázadni vágynak, és nem a kamasz gyerekeik, akik pedig álájtatosságba menekülnek. Mert mégis mit gondoljunk egy olyan apáról, férjről és egyházközségi vezetőről, akinek legnagyobb gondja az, hogy már nem fiatal, nem menő, és leginkább azon aggódik, hogy elveszíti „élét”: társadalmilag, lelkileg, kulturálisan, szexuálisan. Vagy mit gondoljunk egy feleségről és anyáról, akinek az életén átívelő hazugsága annyira megmérgezte a lelkét, hogy képtelen magát már emberileg és lelkileg is strukturálni? Minden energiája arra megy el ugyanis, hogy fenntartson egy hazugságon alapuló családot.
Ezzel az öreg meghunyászkodó generációval szemben lép fel a fiatalabbik. Az ifjak pedig könyörtelenül kitúrják az öregeket, akik kétségbeesetten akarnak fiatalabbnak tűnni: de igyekeztük nem más, mint az ősz hajúak bohóckodása.
A Keresztút nevű, fiatalok számára kitalált egyházi közösségi csoport, melynek alapja a konfrontáció, szinte az összes szereplőt új ösvényre löki, válaszút elé kényszeríti. A Keresztút nyíltan szókimondó, brutálisan őszinte ethosza szemben áll azzal a hipokrita léttel, amelyben a közösség tagjai, a családok élnek, és főként a Hildebrandt család él.
De a regény címe nem csak erre a közösségre utal: a kötet szereplői mindannyian kereszteződésbe kerültek, válaszúton vannak: komoly döntéseket kell meghozniuk. És persze az is kiderül, hogy sokszor a komoly döntések a legkomolytalanabbak.
Franzen legújabb regényében nyit a fiatalabb generáció felé: míg eddigi szereplői házasságukban vergődő felnőttek voltak, akiknek ugyan megismerhettük fiatalabbkori lényét, mégsem azon volt a hangsúly, ebben a kötetben a kamaszok és ifjak kegyetlensége kerül fókuszba. Olyanfajta kegyetlenség, mely ugyan az őszinteség látszatával kecsegtet, mégsem tudja meghaladni a szülők által kommunikációs nyelvként használt álszentséget. Nem meglepő hát, hogy a hazugság végül csak hazugságot képes szülni, sőt azon túlnőve bizonyos esetben ördögi manipulációt eredményez. Így tehát, még ha meg is oldódik egy-egy probléma a Hildebrandt család életében, az valójában lehet, hogy csak újabb poklok tornácára viszi őket.
Kérdés, merre indulnak majd a trilógia második részében.
Idézetek a könyvből
„Büszke vagyok rá, boldog vagyok helyette is.”
„Sophie pacientúrája főként feleségekből áll, depressziós feleségekből, olyan feleségekből, akiket a férjük már elhagyott vagy el akar hagyni, mivel a válás járványként tombolt New Prospectben.”
„Van annyira szerencsés, hogy nem is tudja, mennyire szerencsés.”
„Emlékezetében a ház sötétebb volt, mint a katolikus égbolt.”
„Mivel Marion láthatatlan volt, olyan dolgokat is észrevett, amit a másik három nem. Tudta, hogy valami nincs rendben.”
„Marion tíz, tizenegy és tizenkét éves korában már tudatában volt, hogy a jó és a rossz mennyire összefonódik.”
„A Sátán a korlátlan fájdalom, az elme megsemmisülése.”
„Holnap lesz pontosan huszonöt éve, hogy tartom a számat.”
„Apám öngyilkos lett – mondta Marion. – Anyám nem szeretett. Elvesztettem az eszemet. Ez nem elég?”
„Elég a sírásból. Túl idős vagy már sírni.”
„Különös érzés volt, hogy Perry intelligenciája a szövetségese lett, nem gúnyolja vagy fenyegeti.”
A chicagói Hildebrandt család keresztúthoz érkezett.
A családapa, Russ - aki mellesleg lelkipásztor - kész rá, hogy kitörjön a házasságából, amelyet örömtelennek érez - hacsak nem előzi meg a kitörésben leleményes és labilis felesége, Marion. 1971-ben járunk, egy nappal szenteste előtt.
Legidősebb fiuk, Clem hazajön az egyetemről - feltüzelte idealizmusa, és olyan döntést hozott, amelynek hallatán apja összeroppan. Húga, Becky régóta az egyik legnépszerűbb lány volt a gimnáziumban, de most az ellenkultúra kerítette hatalmába. Perry öccsüknek elege lett abból, hogy füvet kell árulnia ahhoz, hogy füvezhessen, és megfogadja: megjavul. A család minden egyes tagja szabadulni próbál valamitől, de ehhez a többieknek is lesz egy-két szava.
Jonathan Franzen korunk egyik legkiválóbb regényírója - mindig családregények szerzőjeként jellemzik, de valójában ez a könyve, a Keresztutak az első, amelyben tényleg mindvégig egy család története áll a középpontban.
A Keresztutak egy trilógia első könyve. A Minden mitológia kulcsa címet viselő regényfolyam három nemzedék életének foglalata, és egészen napjainkig eljutva jeleníti meg társadalmunkat, kultúránkat.
A trilógia első kötete önmagában is kerek egész, amely a Hildebrandt család életén keresztül mutatja be elmúlt ötven évünk politikai, szellemi és társadalmi mozgásait, és azok előzményeit.
Franzen könyvének karakterei egyszerre életteliek és mélyek - amit kezünkben tartunk, egy szédítően precíz és átfogó tabló.
"Franzen fontos értékeket tesz könyvei témájává, ebben az esetben a család, az önmagunk, az Isten és a haza iránt érzett felelősség kérdéskörét, miközben sikerül szereplői érzelmi világának mélyére hatolnia, és úgy mutatja be vágyaikat, kétségeiket, hogy az nyomban beszippantja az olvasót. Letehetetlenül izgalmas regény... olykor megterhelő, máskor váratlanul felemelő - egyszóval remekbe szabott." - Kirkus
"Nagyszabású, mesteri kép az Egyesült Államokban az 1970-es évek elején lezajlott kulturális változásokról... Franzennek kivételes tehetsége van rá, hogy lebilincselő izgalmassággal ábrázolja a kényelmetlen emberi kapcsolatokat. Ellenállhatatlan." - Publishers Weekly Ki mondta, hogy a nagyregények ideje lejárt? Hiába szajkózták ezt sokáig a posztmodern károgók, akik a történet és a nyelv felrobbantásában hittek, akiket az irodalom dekonstrukciója éltetett, ha a 2000-es években jött valaki, és bebizonyította, hogy a történet igenis fontos. A nagyregények korszaka pedig újra beköszönhet, és elhozhat egyfajta irodalmi paradigmaváltást az olvasók legnagyobb örömére.
Jonathan Franzen 2001-es, Javítások című regénye óta már semmi nem lesz ugyanolyan az irodalomban, mint azelőtt volt. Szerencsére. Még akkor is, ha a nagyrealista regények megidézésével az író egyfajta korszerűtlenséget változtatott ismét korszerűvé. A kisvárosok Amerikája, a szétbomló családi kapcsolatok, a széteső szexualitás és az addig megszokott társadalmi rend erkölcsi és gazdasági eróziója persze ismerős lehet már Updike-tól – bizonyos értelemben Franzen az ő nyomdokaiba lép. Franzen azonban trükkösebben bánik a jellemrajzzal és a perspektívával. A többgenerációs családregények alkotója úgy használja a horizontot, mint egy rafinált prizmát: újabb és újabb tereket nyit a történelmi és családi emlékezetben. Mintha egy önmagát mindig másképp sokszorozó szellemi horizontot hozna létre.
Jellemábrázolása is ravasz, hiszen nem elégszik meg egy vázlattal, egy silány gipszmásolattal, ő eleven szobrokat hoz létre: karakterei körüljárhatók, sőt bejárhatók. Észre sem vesszük, és már bennük vagyunk, az ő fejükkel gondolkodunk. Franzen könyveinek olvasása során egyszerre vagyunk mindenki. Az esendő ember megannyi létspektrumát mutatja be, annyira részletesen, annyira bőr alá menően, hogy szinte fáj, amikor magunkra ismerünk. Márpedig mindegyik karakterében magunkra ismerünk.
Az új nemzedék legtehetségesebb tagjának tartott Jonathan Franzen titka nem csak ezekben rejlik: a csodálatosan részletesen és mélyre menően megszerkesztett, nagy ívű szövegek más kincseket is rejtegetnek.
Jonathan Franzennek van véleménye a politikáról, a gazdasági, társadalmi változásokról és a klímaváltozásról is – e véleményét pedig nem rejti véka alá: szereplői már azáltal kritikát fogalmaznak meg, hogy nemcsak saját érzelmi ketrecükben vergődnek, hanem a társadalmi struktúra széthulló és rosszul újraépülő börtönében.
Hibakereső regényeiben a diagnózis megfogalmazásában jelöli meg feladatát, ami azért hatalmas vállalás, mert manapság a társadalmi rendszerek nemhogy a tünetek kezeléséig, de sokszor a betegség felismeréséig sem jutnak el.
Legújabb regénye a hetvenes években játszódik, és szintén társadalmi betegségeket mutat be: a társadalom, a vallás, a házasság, a mentális egészség romlékonyságát, rothadását. A középpontban a Hildebrandt család tagjai állnak, melynek két legidősebb tagja, kvázi vezetője pont úgy viselkedik, mintha maguk is irányításra szorulnának. Mintha ők lennének a kamasz gyerekek, akik lázadni vágynak, és nem a kamasz gyerekeik, akik pedig álájtatosságba menekülnek. Mert mégis mit gondoljunk egy olyan apáról, férjről és egyházközségi vezetőről, akinek legnagyobb gondja az, hogy már nem fiatal, nem menő, és leginkább azon aggódik, hogy elveszíti „élét”: társadalmilag, lelkileg, kulturálisan, szexuálisan. Vagy mit gondoljunk egy feleségről és anyáról, akinek az életén átívelő hazugsága annyira megmérgezte a lelkét, hogy képtelen magát már emberileg és lelkileg is strukturálni? Minden energiája arra megy el ugyanis, hogy fenntartson egy hazugságon alapuló családot.
Ezzel az öreg meghunyászkodó generációval szemben lép fel a fiatalabbik. Az ifjak pedig könyörtelenül kitúrják az öregeket, akik kétségbeesetten akarnak fiatalabbnak tűnni: de igyekeztük nem más, mint az ősz hajúak bohóckodása.
A Keresztút nevű, fiatalok számára kitalált egyházi közösségi csoport, melynek alapja a konfrontáció, szinte az összes szereplőt új ösvényre löki, válaszút elé kényszeríti. A Keresztút nyíltan szókimondó, brutálisan őszinte ethosza szemben áll azzal a hipokrita léttel, amelyben a közösség tagjai, a családok élnek, és főként a Hildebrandt család él.
De a regény címe nem csak erre a közösségre utal: a kötet szereplői mindannyian kereszteződésbe kerültek, válaszúton vannak: komoly döntéseket kell meghozniuk. És persze az is kiderül, hogy sokszor a komoly döntések a legkomolytalanabbak.
Franzen legújabb regényében nyit a fiatalabb generáció felé: míg eddigi szereplői házasságukban vergődő felnőttek voltak, akiknek ugyan megismerhettük fiatalabbkori lényét, mégsem azon volt a hangsúly, ebben a kötetben a kamaszok és ifjak kegyetlensége kerül fókuszba. Olyanfajta kegyetlenség, mely ugyan az őszinteség látszatával kecsegtet, mégsem tudja meghaladni a szülők által kommunikációs nyelvként használt álszentséget. Nem meglepő hát, hogy a hazugság végül csak hazugságot képes szülni, sőt azon túlnőve bizonyos esetben ördögi manipulációt eredményez. Így tehát, még ha meg is oldódik egy-egy probléma a Hildebrandt család életében, az valójában lehet, hogy csak újabb poklok tornácára viszi őket.
Kérdés, merre indulnak majd a trilógia második részében.
Idézetek a könyvből
„Büszke vagyok rá, boldog vagyok helyette is.”
„Sophie pacientúrája főként feleségekből áll, depressziós feleségekből, olyan feleségekből, akiket a férjük már elhagyott vagy el akar hagyni, mivel a válás járványként tombolt New Prospectben.”
„Van annyira szerencsés, hogy nem is tudja, mennyire szerencsés.”
„Emlékezetében a ház sötétebb volt, mint a katolikus égbolt.”
„Mivel Marion láthatatlan volt, olyan dolgokat is észrevett, amit a másik három nem. Tudta, hogy valami nincs rendben.”
„Marion tíz, tizenegy és tizenkét éves korában már tudatában volt, hogy a jó és a rossz mennyire összefonódik.”
„A Sátán a korlátlan fájdalom, az elme megsemmisülése.”
„Holnap lesz pontosan huszonöt éve, hogy tartom a számat.”
„Apám öngyilkos lett – mondta Marion. – Anyám nem szeretett. Elvesztettem az eszemet. Ez nem elég?”
„Elég a sírásból. Túl idős vagy már sírni.”
„Különös érzés volt, hogy Perry intelligenciája a szövetségese lett, nem gúnyolja vagy fenyegeti.”
ISBN: 9789635680542
Megjelenés: 2021-06-28
méret: 203 mm x 123 mm x 57 mm
Megjelenés: 2021-06-28
méret: 203 mm x 123 mm x 57 mm
ISBN: 9786155915567
Megjelenés: 2019-04-25
Megjelenés: 2019-04-25
ISBN: 9789634055310
Megjelenés: 2016-11-10
méret: 210 mm x 140 mm x 12 mm
Megjelenés: 2016-11-10
méret: 210 mm x 140 mm x 12 mm
ISBN: 9789634053644
Megjelenés: 2016-04-21
méret: 210 mm x 14 mm x 12 mm
Megjelenés: 2016-04-21
méret: 210 mm x 14 mm x 12 mm
ISBN: 9789634050926
Megjelenés: 2015-04-27
méret: 210 mm x 140 mm x 12 mm
Megjelenés: 2015-04-27
méret: 210 mm x 140 mm x 12 mm
ISBN: 9789630796668
Megjelenés: 2013-12-06
méret: 140 mm x 12 mm
Megjelenés: 2013-12-06
méret: 140 mm x 12 mm
Ez is érdekelhet: