ESPMARK, KJELL

Az irodalmi Nobel-díj - Száz év története


Kiadó: Európa Kiadó
ISBN: 9630774623
Megjelenés: 0000-00-00 00:00:00
méret: 183 mm x 124 mm
1895-ben kelt végrendeletében Alfred Nobel a Svéd Akadémiát bízta meg öt díj odaítélésével olyan kiemelkedő személyiségeknek, akik az előző évben "a leghasznosabban tevékenykedtek az emberiség javára". Nobel külön rendelkezett az irodalmi díjról, miszerint ezt olyasvalakinek kell adományozni, "aki a legkiemelkedőbbet alkotta, mégpedig ideális szemlélettel". A szerző józanul és mégis szinte regényesen tárgyalja az 1901–2001 közötti száz év díjtörténetét.1895-ben kelt végrendeletében Alfred Nobel a Svéd Akadémiát bízta meg öt díj odaítélésével olyan kiemelkedő személyiségeknek, akik az előző évben "a leghasznosabban tevékenykedtek az emberiség javára". Nobel külön rendelkezett az irodalmi díjról, miszerint ezt olyasvalakinek kell adományozni, "aki a legkiemelkedőbbet alkotta, mégpedig ideális szemlélettel". A látszólag megtisztelő megbízatást a Svéd Akadémia részben szkeptikusan fogadta. Felmerült a gondolat, hogy nem vállalkoznak rá. 1901-ben aztán, a homályos végrendelet megfejtésére tett sorozatos kísérletek első állomásaként az irodalmi Nobel-díjat is kiosztották, amelyet nem Ibsen és nem Tolsztoj kapott meg, hanem Sully Prudhomme francia költő. Ettől a pillanattól kezdve az irodalmi Nobel-díj évenkénti odaítélése elismerést és vitákat provokál. Kjell Espmark svéd költő, regényíró és esztéta, irodalomtudós, egyetemi tanár, a Svéd Akadémia rendes tagja, 1981 óta a Nobel-díj Bizottság elnöke higgadtan, józanul és mégis szinte regényesen tárgyalja az 1901–2001 közötti száz év díjtörténetét. Miért Sully Prudhomme, Rudolf Eucken, Grazia Deledda és Pearl Buck? Miért nem Tolsztoj, Ibsen, Proust, Kafka és Joyce? Lehet-e valamilyen politikai szándék Szolzsenyicin díja mögött? Lehetséges-e egyáltalán, hogy egy nemzetközi irodalmi díjnak ne legyen semmiféle politikai aspektusa? Miért olyan kevés az ázsiai díjazott? Miért olyan kevés a nő? És miért szavazott egykor a Svéd Akadémia olyan népszerű szerzőkre, mint Sinclair Lewis vagy John Galsworthy, ha alig tíz év múlva már olyan forradalmi újítókat tüntetett ki, mint T. S. Eliot és William Faulkner? Újabb néhány évtizeddel később pedig miért ejtette ámulatba a világot az addig ismeretlen Isaac Bashevis Singer és Czes³aw Mi³osz kitüntetésével? Ehhez hasonló kérdéseket tesz fel a könyv, miközben számos fejezetben áttekinti az irodalmi díj történetét – hol a díj kockázatára, hol Nobel végrendeletének értelmezésére, hol az értékelési szempontokra helyezve a hangsúlyt. A könyv egy 1986-os mű (Az irodalmi Nobel-díj) átdolgozása és felfrissítése – bőségesebb és korábban hozzáférhetetlen dokumentumok felhasználásával. A titoktartási kötelezettség ellenére az elmúlt ötven év – gyakran meglepő – eseményeiről is árnyalt képet kaphatunk. Az irodalmi Nobel-díj a svéd kultúra nemzetközileg legismertebb jelenségének lebilincselő elemzése.Mégis lesz irodalmi Nobel-díj idén is, igaz nem hivatalos.Alternatív irodalmi Nobel-díj átadását jelentette be egy svéd írókból, színészekből, újságírókból és a kulturális élet más szereplőiből alakult új testület azután, hogy a Nobel-díjat odaítélő Svéd Akadémián kitört botrány miatt legalább egy évvel el kellett halasztani az idei díj átadását.





Ez is érdekelhet:

HÍREK
2018-07-04 01:06:50

Alternatív irodalmi Nobel-díj?

Tovább
MINDENNAPI
2017-11-20 09:46:26

„sötét van nélküled / szemem ki sem nyitom”

Tovább
MINDENNAPI
2019-03-06 15:18:18

„mintha érezték / volna, hogy nem vagyok / az, aminek látszom” – Pál Sándor Attila: Szarvasének

Tovább