Ha ma beküldünk egy könyvet a
PublishDrive-hoz, ők a beérkezett szövegből e-bookot formálnak, majd egy AI-robot javaslatot tesz, hogy az 5000 kategória melyikébe kell besorolni, végül pedig eljuttatják az e-könyveket forgalmazó több mint 400 webshophoz, mellyel kapcsolatban állnak, köztük a Google Play, az Apple Books és az Amazon áruházába.
A független szerzőnek mindez semmibe sem kerül, mivel ezt a munkát a cég befektetésnek tekinti, és a későbbiekben létrejövő bevétel 10 százalékából finanszírozza. A szerzők a könyvek fogyásáról szóló statisztikához bármikor hozzáférhetnek, ami két óránként frissül, ráadásul a pénzükhöz akkor is hozzájuthatnak, ha még nem futott be az összeg PublishDrive-hoz az értékesítő könyváruházból.
A startup a független szerzőknek itthon szokatlanul alacsony árat, 3 dollárt javasol az értékesítésre, így a startup átlagos bevétele csak 80-100 forint között mozog példányonként. Míg a hazai, elsősorban nyomtatott könyvekkel foglalkozó kiadók csaknem annyiért kínálják az e-könyveket, mint a nyomtatott példányokat, a PublishDrive az amerikai minta szerint árazza a szerzői könyveket, így azok jóval olcsóbbak.
A PublishDrive-ra havonta kb. 3000 könyvet töltenek fel a független szerzők vagy e-könyveket is forgalmazó kiadók, ezekből a cég évente több mint 200 ezer példányt ad el. A legtöbb feltöltés Amerikából fut be, de nő a magyar piac is; a magyarul feltöltött könyvek 40 százalékát külföldön értékesítik, ráadásul nemcsak olyan evidens célországokban, mint Anglia, hanem pl. Kínában is van irántuk kereslet.
A PublishDrive mára egyike annak a tíz self-publishing vállalkozásnak, melyek az Apple-nek is listázott partnerei. Specialitásuk, hogy országonként más-más árat lehet szabni a művekre, illetve marketingeszközöket is kínálnak. Például a szerzőnek lehetősége van arra, hogy sajtópéldányt adjon újságíróknak vagy bloggereknek, akik aztán kritikát írhatnak a könyvről. Emellett követik az online könyváruházak promócióit, és ezek alapján ajánlanak címeket.
A cégvezető szerint nem jelent gondot, hogy nincs minőségi korlát a self-publishing esetén, hiszen az olvasók egy rosszul megírt könyvért nem fognak rajongani, ebben a modellben ők döntenek. Ők csak arra ügyelnek, hogy a könyv ne korábbi könyveből összeollózott legyen. Ezeket szűrik. Ráadásul aggodalomra amúgy sincs semmi ok, mivel a szerzők maguk is egyre inkább a jó minőségre törekszenek, egyre jobb borítókkal rukkolnak elő, és gyakran szabadúszó szerkesztők segítségét veszik igénybe.
Jelenits Kinga derűlátó az e-könyvek jövőjével kapcsolatban. „2020-ra a könyvek 50 százaléka e-book lesz. Külföldön a klasszikus kiadók már példát vesznek a self publishing cégekről abban, hogyan lehet az AI-t használni, és 3 évről 6 hónapra rövidíteni a könyv mint termék előállítását."